Τετάρτη 12 Μαΐου 2010

Θεσσαλονίκη - Γιάννενα, με δυό παπούτσια πάνινα


Με τη βενζίνη στο 1,53 ευρώ/λίτρο, κατά μέσο όρο, οι παραπάνω στίχοι γίνονται απελπιστικά επίκαιροι.
Βέβαια, σ' αυτό έχει συμβάλλει τόσο η αύξηση του ΕΦΚ κατά 71,8% μέσα σε λίγους μήνες (από 0,39 στις 31/12/09 σε 0,67 σήμερα), όσο και ο διπλασιασμός της τιμής της βενζίνης χωρίς φόρους από το χαμηλό των 0,22 ευρώ / λίτρο το Δεκέμβριο του 2008 στα 0,48 ευρώ σήμερα.
Με σχετικά απλή επεξεργασία των δημοσιευμένων στοιχείων του ΓΛΚ σχετικά με τις εισπράξεις από τον ΕΦΚ καυσίμων το 1ο τρίμηνο του 2010 βρίσκουμε ότι η αύξηση κατά 43,7% τις τιμής τελικής τιμής (με ΦΠΑ) της αμόλυβδης επέφερε αύξηση μόλις κατά 8,2% στις εισπράξεις του ΕΦΚ (η σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009). Επίσης, από την εφαρμογή του νόμου της προσφοράς και της ζήτησης επί των δημοσιευμένων αυτών στοιχείων, προκύπτει μείωση της μέσης ποσότητας όλων των καυσίμων που υπάγονται σε απόδοση ΕΦΚ κατά 20,6%, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις της αγοράς για μείωση έως και 30% της κατανάλωσης στη βενζίνη. Με εισοδηματική ελαστικότητα ίση με -0,5 (για το ίδιο τρίμηνο), κάθε αύξηση της τιμής της βενζίνης κατά 1% προκαλεί μείωση της κατανάλωσης κατά 0,5%. Εν αναμονή των οριστικών στοιχείων για τον Απρίλιο του 2010, η πρόβλεψή μας είναι για 416 εκ.ευρώ εισπράξεις ΕΦΚ από 376 εκ.ευρώ πέρσι.

Για την απόσταση Θεσ/νίκης -Αθήνας μετ' επιστροφής με ένα αυτοκίνητο μέσου κυβισμού απαιτούνται περίπου 80lt X 1,50 = 120 ευρώ συν 40 ευρώ διόδια = 160 ευρώ. Με τα ίδια χρήματα (ή και φθηνότερα), μπορεί να πάει κανείς αεροπορικώς. Μήπως επιστρέφουμε 50 χρόνια προς τα πίσω κάνοντας τη χρήση αυτοκινήτου (και των εθνικών οδών) είδος πολυτελείας; Ναι, το περιβάλλον ωφελείται από την άγρια φορολόγηση της βενζίνης, αλλά τα τεράστια ποσά που δαπανήθηκαν τα τελευταία χρόνια από τα κοινοτικά κονδύλια, για πιο λόγο τελικά δαπανήθηκαν; Για την κατασκευή άδειων αυτοκινητοδρόμων;
Καλώς ή κακώς, ένα μέρος της οικονομικής ανάπτυξης και δη του τουρισμού βασίζεται και στη χρήση του αυτοκινήτου. Νομίζω ότι θα ήταν προτιμότερο το κράτος να αποφασίσει μια σταθερή τιμή καυσίμων (π.χ. 1,20 ευρώ/λίτρο με ΦΠΑ) αναπροσαρμοζόμενης τιμαριθμικά ενδεχομένως, κατά τέτοιο τρόπο ώστε ο ΕΦΚ να απορροφά της διακυμάνσεις τις τιμής διυλιστηρίου χωρίς φόρους, κρατήσεις κ.λπ. Έτσι και η κατανάλωση καυσίμων και η συνδεδεμένη με αυτή οικονομική ανάπτυξη θα παραμένει περίπου σταθερή, ενώ θα είναι δυνατόν να γίνει προγραμματισμός των οικογενειακών και επιχειρηματικών δαπανών πιο αποτελεσματικά με σταθερές τιμές. Υπολογίζεται π.χ. ότι εάν η τιμή της βενζίνης καθορίζονταν σήμερα σε 1,21 ευρώ (1,00 ευρώ + ΦΠΑ), ο ΕΦΚ θα έπρεπε να είναι περίπου ίσος με 0,42 ευρώ, ενώ τα έσοδα από ΕΦΚ θα έφταναν τα 518 εκ.ευρώ.

Καλού-κακού πάντως ας συνηθίσουμε την ιδέα του περπατήματος, του τζόκινγκ και του ποδήλατου, όσο είναι ακόμα αφορολόγητα και δωρεάν. Και προσοχή στις .... ζαρντινιέρες!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.